پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


دومین بخش از مطالب طراحی کشتی، به مبحث "جدول آفست" می‌پردازیم. در بخش قبل اقدام به انتخاب یک کشتی مشابه یا sister ship کردیم که دلایل آن نیز گفته شد. اکنون نیاز است تا اطلاعات جزیی‌تری از شناور خود داشته باشیم و این اطلاعات، بیشتر به شکل بدنه مربوط می‌شود.

 

 

بخش دوم | استخراج جدول آفست

 

ابتدا توضیح مختصری راجع به جدول آفست بدهیم؛

شکل هندسی بدنه یک شناور توسط خطوطی در سه نما قایل ترسیم و مشاهده هستند. رسم این خطوط نیازمند مشخص کردن یکسری نقاط است پس اگر مختصات این نقاط را در جدولی داشته باشیم می‌توانیم به رسم خطوط بدنه بپردازیم. جدول آفست1 جدولی است که به ما کمک می‌کند تا چنین فرآیندی صورت گیرد. با کمک این جدول می‌توانیم نمای مقابل و نمای آبخور را بطور مستقیم و نمای جانبی را به صورت غیرمستقیم ترسیم کنیم. سطر فوقانی این جدول حاوی محل مقاطع عرضی و ستون ابتدایی آن نیز، شامل انواع آبخورهاست. یک نمونه جدول آفست خام در زیر نشان داده شده است.

 

table of offset

 

اما پیداکردن مختصات نقاط به چه صورت است؟ چگونه این جدول تکمیل می‌شود؟

همانطور که گفته شد، جدول آفست متناسب با شکل بدنه است و چون بدنه در تماس با سیال بوده و باید کاملاً بهینه باشد، لذا یافتن این نقاط کار مشکلی است. بر این اساس، تعدادی از همین جداول آفست، طبق تجربه ساخت شناورها، استخراج شدند و آن‌ها را کنار هم گذاشتند و نام "جداول سری 60" به آن دادند. طول و ارتفاع بکار رفته در این جداول به صورت ابعاد واحد است یعنی می‌توان آن‌ها را در عددی ضرب کرده و به ابعاد مورد نظر شناور خودمان برسیم. اما این جداول نیز، زیاد هستند و همه آن‌ها بکار ما نمی‌آیند. پس باید یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. اما چگونه؟

انتخاب جدول مناسب از بین جداول سری 60 بوسیله ضرایب بی‌بعد بدنه مانند ضریب بلوکی (CB) انجام می‌شود. (توضیجات مربوطه را از "ضرایب بدنه" بخوانید) این ضرایب در بالای جداول سری 60 نوشته شده‌اند و نامی از نوع شناور به میان نیامده است. این جداول را می‌توان برای کشتی‌های تجاری تک بدنه بکار برد. پس با این حساب، برای انتخاب جدول، باید محدوده تقریبی از ضرایب بدنه شناور خود را داشته باشیم. این ضرایب، بر اساس تجربه، محدوده مشخصی دارند. کافی است نوع شناور خود را مشخص کنید تا بتوانید مقدار تقریبی از ضرایب بدنه خود را بیابید.

محدوده تقریبی ضریب بلوکی (CB)
نفتکش 0.8 - 0.9
تجاری معمولی 0.7 - 0.8
کانتینربر 0.6 - 0.75
یخچالی 0.55 - 0.7
ناو جنگی 0.5 - 0.55

بطور مثال، ما در شناوری که انتخاب کرده‌ایم، محدوده 0.7 تا 0.8 را می‌طلبد. اما برای انتخاب جدول آفست نیاز است تا یک مقدار مشخص از ضریب بلوکی داشته باشیم در حالی که اکنون یک بازه از این پارامتر داریم. اینجاست که پای یک نرم‌افزار به میان می‌آید. این نرم‌افزار کار تولید جدول آفست را به عهده می‌گیرد. روش کار در بخش "توضیحات" موجود است. برای کار با این برنامه، نیاز به سه پارامتر دیگر هم داریم، یکی ارتفاع آبخور شناور (T)، دیگری عرض شناور (B) و درنهایت طول بین دو عمود2 (LBP). این سه پارامتر نیز از همان مشخصات کشتی مشابه قابل استخراج است. و درنهایت جدول آفست ما تولید می‌شود. برای نمونه، جدول آفست شناور مورد بحث ما در ادامه آمده است:

نمونه جدول آفست

 

پایان بخش دوم

موفق باشید


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:طراحی ,کشتی , ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی